25 augusti 2015

Skrytfilt med hexagoner



En vän till mig berättade för mig om "skrytfilten". Hon sa att i barnvagnen ska man ha sin finaste filt, den som egentligen inte är gjord för värmens skull utan snarare för utseendets. En skrytfilt kan se ut hursomhelst, sålänge den är vacker och gärna väcker intresse och föder komplimanger. Skrytfilten är mest till för att beundras. Den tillverkas gärna av barnets mormor eller farmor. Förstås kan den ha funktionella egenskaper också. En skrytfilt i ylle värmer den lilla vagnsåkaren medan skuffaren tar emot komplimangerna och stickaren sitter och myser. 
Här är min skrytfilt, stickad av Måns mormor enligt mitt mönster och färgsättning. Inspirationen hittade jag på pinterest, där denhär virkade filten väckte mitt intresse. Jag gillade formerna, hexagoner delade på mitten i två färgfält, samt några randiga fält. Det jag inte var lika förtjust i var färgsättningen och de mycket ojämna kanterna. Dessutom slog vi fast att en stickad filt blir både behagligare, smidigare och därtill går den snabbare att tillverka. Där startade planeringen. Garnet, Drops Karisma, valde jag pga de många nyanserna som det tillverkas i. En del provlappar krävdes innan vi hade luskat ut de rätta proportionerna. I sidorna behöll vi de ojämna kanterna, men upptill och nertill fick mönstret raka ändor. Nedan följer mönster och beskrivning. Gör gärna din egen färgsättning. 


Garn: Drops Karisma Off white 01 (3 nystan), Medium grey 21 (2 nystan), Light grey green 69 (2 nystan), Beige brown 54 (1 nystan), Dark mustard 52 (1 nystan), Light old pink 40 (1 nystan)
Stickor nr: 3

Filten stickas som remsor bestående av 5,5 hexagoner vardera. Alla varv stickas räta. På randiga fält byts färgen vartannat varv.  Följ mönstren i pilarnas riktning. 

Lägg upp 16 maskor. Gör ökningar i bägge sidorna vart tredje varv genom att sticka 2 m i den andra resp. den nästsista m (1 m i främre och 1 m i bakre maskbågen). Fortsätt tills du har 26 v och 32 m. Byt färg. Gör minskningar vart tredje varv på motsvarande ställen som du ökade genom att sticka ihop 2 m. Byt färg när du har 16 maskor och 26 varv från det att du började minska, och fortsätt på samma vis enligt mönstret.

De färdiga remsorna placeras enligt mönstret och sys ihop. Över skarven sys tambur- eller kedjestygn. Runt filtens kanter virkas 1 varv stolpar med vitt garn och virknål nr 3. 












2 kommentarer:

  1. Jag får inte ihop det med 26v och 32m. För att få 32m krävs 27v. Ska det kanske va 28v ?

    SvaraRadera
  2. Tack för at du noterade detta, det ska vara 26v men 16m till att börja med, då går det jämt ut. Jag ändrar i texten.

    SvaraRadera